انواع لباس کار

انتخاب صحیح لباس کار برای هر شرکتی بسیار مهم و حیاتی است به طوری که رابطه مستقیمی با سلامتی کارکنان و حفظ جان آن ها از آسیب های احتمالی و اتفاقات ناگوار دارد.

لباس کار

انواع پارچه‌های لباس کار

هر سازمان و ارگانی بنا به دلایل مختلفی برای کارکنان، کارمندان و پرسنل خود اقدام به تهیه لباس کارهایی که بصورت متحد الشکل است می کنند.

برای تهیه هر لباس کاری، نیاز به پارچه خاصی وجود دارد مانند لباس فرم کارکنان شهرداری، بنابراین نوع پارچه، رنگ، وزن و دوخت پارچه باید به طور دقیق بررسی و کارشناسی شود.

از آنجایی که نوع و دوخت انواع لباس کار ها با هم متفاوت است و بسته به شغل و نوع فعالیتی که انجام می شود دارد از این رو نوع پارچه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید ویژگی های خاصی داشته باشند که در ادامه مطلب به معرفی انواع پارچه می پردازیم.

کجراه فلامنت

برای تهیه و بافت پارچه های فلامنت از الیاف مصنوعی استفاده می شود، این الیاف با الیاف طبیعی همچون ویسکوز و پنبه ترکیب می شوند چرا که به تنهایی برای تولید پارچه مناسب و کافی نیست.

از خصوصیات مهم این پارچه می توان به ثبات رنگ و آبرفت نداشتن و دوام بالا و قیمت مناسب آن اشاره کرد که همین موضوع برای بسیاری از تولیدکنندگان لباس کار بسیار مهم است.

ضمن اینکه این پارچه ها دارای ضخامت های متفاوتی می باشد که همین امر باعث شده است تا این پارچه ها برای دوخت لباس هایی مانند نگهبانی بسیار مناسب باشد.

لازم به ذکر است که پارچه های فلامنت، انعطاف پذیری بالایی دارد و وزن آن سبک است که همین موضوع باعث شده است که لباس کارهایی از این جنس پارچه، ساعت ها در تن شخص باشد و احساس راحتی داشته باشد.

کجراه فلامنت

پارچه کتان

پارچه های کتان همان طور که از نام آن بر می آید از الیاف کتان تهیه شده است که کاملا طبیعی است و جز مقاومت ترین پارچه ها محسوب می شود.

این پارچه با توجه به مقدار پنبه ای که در بافت آن به کار رفته است به سه دسته زیرتقسیم بندی می شود:

  • 30درصد پنبه
  • 70 درصد پنبه
  • 100 درصد پنبه

از خصوصیات و ویژگی های این پارچه می توان به این نکته اشاره کرد که در مقابل شستشوی زیاد و مداوم و تماس با مواد شیمیایی بسیار مقاوم است و همین ویژگی برای اکثر تولیدکنندگان لباس کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

از دیگر ویژگی های این پارچه اعلا می توان به ظرافت و براق بودن و ایستایی آن اشاره کرد، بنابراین پارچه ای با چنین مشخصاتی بسیار کاربردی است و درتولید و دوخت انواع لباس ها مانند پیراهن مردانه و مانتو و شلوارخصوصا لباس کار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه تترون

پارچه تترون به نسبت سایر پارچه ها از ضخامت و وزن کمتری برخوردار است بنابراین برای تهیه و دوخت لباس های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله پیراهن مردانه و مقنعه.

این پارچه ها به واسطه نازک بودنشان بسیار خنک است، ضدحساسیت و مناسب هر نوع پوستی است اما درمقابل، مقاومت و دوام پایینی نیز دارد.

تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و به صورت تک رنگ تولید می شود و همین امر موجب شده تا تابع مد نباشد و همواره و هر زمانی از سال مورد استفاده قرار بگیرد.

با توجه به خصوصیاتی که از پارچه تترون بیان شد می توان فهمید برای دوخت انواع لباس های رستورانی، پیراهن های مردانه، مقنعه و حتی لباس پزشکی بسیار کاربردی است.

پارچه فاستونی

در تهیه پارچه های فاستونی بیشتر از الیاف طبیعی استفاده شده است بنابراین پارچه ای نرم ولطیفی است.

نکته قابل توجه این است که هر چه مقدار الیاف مصنوعی بکار رفته بیشتر باشد پارچه سبک تر و در مقابل چروک پذیری مقاوم تر است و از طرفی ممکن است باعث بوجود آمدن حساسیت های پوستی نیز شود.

پارچه های فاستونی جهت تهیه و تولید انواع کت و شلوار، مانتو شلوار، لباس های فرم حراست و به طور کلی لباس های اداری و رسمی به کار می رود.

پارچه فاستونی

پارچه پرشیا

پارچه پرشیا به پارچه مکانیک نیز معروف است و در تهیه آن علاوه بر الیاف فلامنت از الیاف پلی استر ویسکوز هم استفاده شده است.

این پارچه ها از نظر وزن و کیفیت و قیمت بسیار شبیه پارچه های ترگال می باشد و برای دوخت انواع روپوش، لباس های دبیران و معلمان و دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد.

 از ویژگی های این پارچه، بادوام بودن آن در مقابل چروک و شستشوهای مکرر می باشد که برای تهیه لباس کار مهمترین خصوصیت پارچه محسوب می شود.

پارچه لی پنبه ای

در گذشته از پارچه های لی به دلیل وزن بالای آن، فقط برای تولید شلوار مردانه استفاده می شد، وزن پارچه ارتباط مستقیمی با مقدار الیاف طبیعی بکار رفته در پارچه دارد به این معنی که هر چه مقدار الیاف طبیعی بیشتر باشد وزن پارچه نیز بیشتر می شود.

ثبات رنگ، مقاومت دربرابر شستشو و مناسب همه فصول بودن از خصوصیات و ویژگی های بارز این پارچه می باشد.

از این پارچه برای دوخت و تهیه انواع لباس های کار از جمله لباس کار کارکنان معادن که سرهمی می باشد و لباس تعمیرکاران که بصورت پیشبنداردوخته می شود و لباس های جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

 پارچه های ترگال

این نوع پارچه به دلیل داشتن الیاف طبیعی جز پارچه های خنک محسوب می شود و بسیار مناسب تولید و دوخت لباس کارهایی است که با آتش و حرارت سروکار دارند مانند سرآشپزها.

همینطور از این نوع پارچه برای تولید لباس های بیمارستانی، لباس فرم مدارس، لباس های کار مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه پیراهنی

رنگ و طرح پارچه های پیراهنی بسیار متنوع است و همان طور که از اسم این پارچه مشخص است بیشترین کاربرد آن برای دوخت پیراهن های مردانه می باشد.

به صورت ساده، طرح دار، راه راه و چهارخانه بافته می شود و علاوه بر اینکه برای پیراهن مردانه بکار می رود برای دوخت لباس های فرم مدارس نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که با پارچه اصلی لباس بصورت ترکیبی دوخته می شود.

الیاف این پارچه ترکیبی از الیاف مصنوعی و طبیعی می باشد و پارچه ای بسیار خنک و با وزن پایین و خوش ایست است.

پارچه پیراهنی

نتیجه گیری

نکته قابل تامل این است که برخی از مشاغل به دلیل شرایط کاری خاص و ویژه ای که دارند نیازمند پارچه های خاصی نیز هستند که مقاومت بالایی در مقابل حرارت، آتش، سایش و کشش داشته باشد که تهیه و بافت آن باید بنا به درخواست مشتری به صورت سفارشی انجام گیرد.

در این مقاله تمام تلاش ما بر این بود که شما مشتریان عزیز را با انواع پارچه های مناسب لباس کار آشنا کنیم اما قاعدتا به دلیل تعدد و تنوع مشاغل امکان معرفی همه پارچه ها مقدورنیست.

شما عزیزان می توانید با توجه به تولیدات و نیاز خود، پارچه مورد نظر خود را از شرکت ثامن بافت با قیمتی مناسب و کیفیت بالا تهیه کنید، بدین منظور کارشناسان ما آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شما می باشد.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *