لباس کار

هر شرکت و سازمانی برای نیروی کار و پرسنل خود در زمان های مختلفی از سال اقدام به تهیه لباس کار با ظاهری یکسان می کنند که این، مستلزم تهیه پارچه های لباس کار است مانند لباس فرم اداره نفت.

سازمان ها و ادارات مختلفی نظیر برق، آتش نشان، گاز، نفت، باشگاه های ورزشی، ارتش، نیروی انتظامی، کارخانه ها، مراکز درمانی، معادن و دانش آموزان مدارس، رستوران ها و غیره نیاز به چنین لباس هایی دارند که بصورت متحد الشکل همه افراد مجموعه از آن درمحیط کار استفاده کنند.

عواملی نظیر رنگ پارچه، کیفیت پارچه، وزن آن، الیافی که مورداستفاده قرار می گیرد و مدل لباس و اندازه گیری و نحوه دوخت، همه و همه در تهیه لباس های کار باید بصورت دقیق و اصولی بررسی شود.

لباس های پرسنلی که به عنوان یونیفرم در جامعه معروف است باید با اهداف مجموعه، محیط کار، مسائل امنیتی، نوع آب و هوا، سلیقه افراد، خطراتی که در محیط کار ممکن است رخ دهد مطابقت داشته باشد.

از جلمه مزیت های استفاده از لباس کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت نکات بهداشتی
  • ایجاد نظم و انظباط
  • اصول مدیریتی
  • تشخیص پرسنل
  • سلامت کارگران با لباس های کار ایمن
  • جداسازی کارمندان از یکدیگر
  • مشخص شدن حرفه و تخصص کارکنان

علاوه براین دلایل، داشتن لباس کار دارای مزیت هایی مانند ارتقای اعتبار آن شرکت، افزایش حس مسئولیت، کاربرد تبلیغاتی و نمایشی را نیز دارد.

مشخصات پارچه لباس کار

از اصلی ترین عوامل طول عمر لباس کار می توان به جنس پارچه اشاره کرد، پارچه های مختلفی در بازار وجود دارد که مناسب دوخت این نوع لباس است اما با توجه به محل استفاده لباس ممکن است فقط پارچه های خاصی موردنیاز باشد.

بنابراین شناخت پارچه از اهمیت بالایی برخوردار است که تولیدکنندگان لباس کار باید قبل از خرید پارچه، به درستی آن را ارزیابی کنند.

بودجه ای که هر شرکت و اداره ای برای تهیه لباس های کار در نظر می گیرند بسیار مهم است، تامین و تهیه لباس کار با کمترین هزینه و با کیفیت قابل قبول از اهداف این مجموعه ها می باشد.

اما ناگفته نماند که جنس با کیفیت پارچه ارتباط مستقیمی با قیمت آن دارد که خوشبختانه تولید کنندگان به این امر واقف هستند.

پارچه های لباس کار باید به نحوی باشد که در مقابل چروک، تولید الکتریسته، تغییررنگ، تغییرشکل، مقاوم و بادوام باشد.

با این توضیحات پرواضح است که شناخت نوع پارچه لباس کار از اهمیت بالایی برخوردار است به عنوان مثال پارچه های 90 درصد پنبه به دلیل سبکی وخنکی، مناسب لباس های جوشکاری می باشد.

کارخانجات نساجی برای افزایش کیفیت پارچه های لباس کاری اقدامات زیر را انجام می دهند:

  • به منظور افزایش دوام و ضخامت پارچه ها، آن را با نخ 40 دولا از نوع رینگ و بافت کجراه با تراکم (1 و 2 تار) تولید می کنند، در کنار بافت محکم پارچه، دوخت مناسب و شیک آن نیز حائز اهمیت است که باید شکیل ومستحکم باشد.
  • کارخانجات نساجی همچنین جهت ارتقای کیفیت رنگ وجلوگیری از تغییررنگ و آب رفتن پارچه ها، بعد از شستن پارچه در قسمت رنگرزی از رنگ های راکتیو استفاده می کنند.

با به کارگیری پارچه های با کیفیت و مرغوب و دوخت مستحکم و دوختن دو بار درزها وهمچنین با بکارگیری الگوی مناسب، اندازه گیری دقیق و استاندارد، لباس کارهای عالی به دست خواهد آمد.

مشخصات پارچه لباسکار

انواع الیاف و نخ مصنوعی و طبیعی در لباس کار

از جمله مواردی که باید درهنگام خرید پارچه های لباس کار به آن توجه کنیم نوع الیاف به کاررفته در آن است که در ادامه آن را تشریح خواهیم کرد.

  1. نخ پنبه

پنبه یا به عبارتی طلای سفید که از گذشته های دوردارای ارزش فراوانی بوده است امروزه از متداول ترین و رایج ترین الیافی است که در تولید پارچه بکار می رود.

از مهمترین و اصلی ترین مزیت پنبه می توان به سبکی، راحتی، دوام آن اشاره کرد، همچنین از لحاظ محیط زیست هم بهترین الیاف است.

و اما معایبی نیز دارد مانند اینکه با گذشت زمان شل شده و تغییر شکل می دهد و با گذرزمان بر اثر شستشوهای مکرر، رنگ خود را از دست می دهد.

نخ پنبه
نخ پنبه
  1. نخ کتان

نخ کتان شباهت بسیار زیادی به پنبه دارد اما با این وجود، تفاوت هایی نیز دارد که یک مورد آن این است که در نخ کتان از الیاف غیرسلولزی بیشتری استفاده شده است به نسبت پنبه.

از مزایای نخ کتان خنکی آن است که باعث شده است برای فصل تابستان قابل استفاده باشد چرا که منافذی درخود دارد که باعث انتقال جریان هوا می شود و از طرفی نخ کتان بسیار ظریف است.

چروک شدن سریع از معایب نخ کتان است که برای پیشگیری از این اتفاق راهکارهایی وجود دارد از جمله اینکه پس از شستن آویزان نکرده و پس از خشک شدن به سرعت تا نشود.

  1. پلی استر

پلی استر در زمره الیاف های مصنوعی قرار می گیرد و سال 1947 برای اولین بارتولید و در صنعت نساجی بکار گرفته شد اما امروزه الیاف پلی استر از بالاترین میزان تولید در بین سایر الیاف برخوردار است.

جنس آن بصورتی است که براحتی چروک نمی شود و نیز براحتی شسته و خشک می شود، بادوام است و از آن می توان به مدت طولانی استفاده کرد.

از دیگر مزیت آن این است که برخلاف نخ کتان و پنبه به مرور زمان حالت اولیه خود را از دست نمی دهد و نگهداری آن بسیار راحت است.

اما دارای معایبی نیز هست  که مهمترین آن این است که هوا براحتی در آن جریان ندارد وهمین امر باعث می شود که در فصول گرم سال قابل پوشیدن نباشد. همچنین از نگاه محیط زیستی الیاف مناسب نمی باشد.

  1. نخ نایلون

نخ نایلون زمانی تولید شد که نخ ابریشم به شدت کمیاب بود و برای رفع نیاز بازار به تهیه نخ نایلون روی آوردند که درهمان زمان در ساخت بعضی از وسیله های نظامی مانند چترنجات نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

این نخ درهنگام شستشو و اتو ظاهری دانه دانه به خود می گیرد و قادر به تحمل دمای بالا را ندارد اما با این وجود بسیار مستحکم است و از قیمت پایینی هم برخوردار است.

  1. نخ ریون

نخ ریون جز الیاف مصنوعی به شمار می رود و در صنعت نساجی با عنوان ویسکوز نیز نام می برند.

بسیار نرم و لطیف است و با توجه به ظاهری که دارد طراحی و رنگ به خوبی روی آن انجام می شود اما متاسفانه درتهیه آن، ضایعات زیادی ایجاد می شود و از طرفی بادوام نبوده و به سرعت خراب و غیرقابل استفاده می شود.

درتهیه پارچه های لباس کار ترکیبی از الیاف مختلف استفاده می شود اما موارد زیر بیشترین مصرف را دارد.

  1. پارچه های کجراه با 30 درصد پنبه و 70 درصد پلی استر
  2. پارچه های کجراه 100 درصد پنبه
  3. پارچه کجراه با 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی است.
نخ ریون
نخ ریون

جهت تهیه این پارچه ها بصورت مستقیم می توانید از طریق همین سایت اقدام  کرده و پس از دریافت اطلاعات دقیق و کاربری سفارش خود را ثبت نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *